ORGANISATIE

Stichting DOMunder is een particulier initiatief gestart in 2006 onder de naam Stichting Domplein 2013 / Initiatief Domplein door Theo M.A van Wijk en Paul Baltus. De stichting ontwikkelt en exploiteert de 2000 jaar erfgoed van het Domplein via twee historische attracties: DOMunder en Paleis Lofen. 

Missie DOMunder
Stichting DOMunder bouwt aan het Domplein als internationaal forum, waar 2000 jaar erfgoed en verhalen beleefbaar en aanraakbaar zijn en aanleiding geven tot actuele betekenisgeving. Dit biedt een diversiteit aan bewoners en bezoekers inspiratie om te werken aan de uitdagingen voor de toekomst.

Vanuit deze missie doet de Stichting DOMunder de volgende belofte:
De stichting DOMunder maakt het (verborgen) erfgoed van 2000 jaar Domplein toegankelijk, aanraakbaar en beleefbaar via interactieve historische attracties met authentieke belevingen. DOMunder gelooft namelijk dat het erfgoed van het Domplein een podium en inspiratie kan zijn voor de dialoog over samen-leven in Utrecht, Nederland en verder.

DOMunder ontwikkelt en exploiteert de historische attracties, producten/tours en projecten voor en mét iedereen. Het stimuleren van erfgoedparticipatie en -fascinatie, evenals het werken met vrijwilligers, staat daarbij centraal. De stichting zorgt daarmee voor (nieuwe) verbindingen in de samenleving en levert een bijdrage aan de instandhouding en verdere ontwikkeling van het rijke cultuur- en erfgoedaanbod in Utrecht en Nederland en de dialoog over ‘waar komen we vandaan, waar staan we nu en waar gaan we naar toe’. Daarbinnen vormt het Domplein uiteindelijk een ontmoetingsplek, waarbij in een continue dialoog en in verbinding met het verleden – in het heden – de toekomst wordt vormgegeven.

De stichting streeft ernaar dat de bewoners en bezoekers van Utrecht tenminste 1 keer de magische ondergrondse wereld van het Domplein mogen ontdekken, de oorsprong en geboorteplek van Utrecht. De stichting heeft een compact faciliterend team van betaalde medewerkers en wordt gedragen door een groot team van 125 vrijwilligers. Aan het Domplein wordt steeds meer samengewerkt om het de ontmoetingsplek van Utrecht te maken, voornamelijk met Utrecht Marketing (Domtoren) en de Domkerk. Het kantoor van de stichting is dan ook gehuisvest op Domplein 9, samen met de medewerkers van de Domtoren, Domplein Groepsboekingen en de Winkel van Utrecht / VVV, waarmee intensief wordt samengewerkt.

Naast de ondergrondse historische attracties DOMunder en Paleis Lofen heeft Initiatief Domplein ook enkele projecten bovengronds gerealiseerd, zoals de Castellum Markering en het doek op de gevel van de Domkerk. Sinds 2016 is de naam gewijzigd van Initiatief Domplein naar Stichting DOMunder.

ORGANISATIE

  • 125 vrijwillige gidsen
  • Merle Koertshuis, Marketing & Publiek
  • Dorine van de Klashorst, Vrijwilligers & Publiek
  • Rosa Lommen, community facilitator
  • Tijn Pieren, directeur-bestuurder
  • Theo M.A. van Wijk, initiatiefnemer en adviseur

RAAD VAN TOEZICHT

  • Jaap Zwart, voorzitter
  • Hartwig Liersch, penningmeester
  • Patrick Ruijs, lid

Stichting DOMunder is een ANBI.

ANBI Publicatie 2022
ANBI Publicatie 2021

VACATURE

GEZOCHT: Medewerker Marketing & Publieksprogrammering
Stichting DOMunder is op zoek naar een medewerker Marketing & Publieksprogrammering, die werkt onder leiding van de directeur-bestuurder van DOMunder en verantwoordelijk is voor de uitvoering van marketing en communicatie van de stichting en dan met name van de historische attracties DOMunder en Paleis Lofen, inclusief de (aansturing van de) productie en uitvoering van de publieksprogrammering (evenementen en activiteiten) die de stichting organiseert of aan deelneemt naast de reguliere exploitatie.

Medewerker Marketing & Publieksprogrammering
Het takenpakket van de functie Medewerker Marketing & Publieksprogrammering houdt onder andere in:

  • Werven van bezoekers d.m.v. onder andere impactvolle campagnes en bestaande en nieuwe communicatie kanalen en zorgdragen voor optimale on- en offline zichtbaarheid
  • Bereiken doelgroepen met (nieuwe) concepten en communicatie
  • Aangaan van partnerships met resellers en samenwerkingspartners
  • Opstellen en bewaken van een jaarplanning van evenementen zoals Museumnacht Kids en Open Monumentendag en andere activiteiten en bijbehorend (marketing)budget
  • Beheer en doorontwikkeling van website en social media kanalen en creëren van content
  • Analyseren van resultaten, zoals traffic website en campagnes, en monitoren van reacties op sociale media en feedback van bezoekers
  • Organiseren van alle zaken m.b.t. ticketsysteem en bijbehorende klantenreis
  • Ondersteuning en ontwikkeling van activiteiten en werkgroepen van de stichting, voornamelijk gericht op erfgoedparticipatie en educatie
  • Organiseren van activiteiten, (kleine) evenementen en/of ontvangsten van bijzondere doelgroepen, waaronder journalisten uit binnen- en buitenland
  • Nauw samenwerken met de ‘Medewerker Vrijwilligers & Publiek’ en het team vrijwilligers
  • Samen met de collega medewerker publiek het eerste aanspreekpunt zijn voor de front- en back-office bij Utrecht Marketing (Winkel van Utrecht/VVV en Domplein Groepsboekingen) voor met name de dagelijkse bedrijfsvoering
  • Afstemming en organisatie met Utrecht Marketing op gebied van planning en operationele zaken conform de dienstverleningsovereenkomst

Wat verwacht DOMunder van jou?

  • Je hebt ervaring met (online en offline) marketing en communicatie
  • Affiniteit en creativiteit in het ontwikkelen van programma’s, producten en campagnes om een zo breed mogelijk publiek bij voor de historische attracties te werven en te boeien
  • Je hebt redactionele vaardigheden, en bent in staat tot het schrijven van aantrekkelijke en wervende teksten
  • Je hebt affiniteit met erfgoed en historie en de activiteiten van Stichting DOMunder, het Domplein en Utrecht
  • Je bent flexibel qua werktijden, er zijn ook activiteiten in de avonden en weekenden
  • Je beschikt over een BHV-diploma of bent bereid deze te halen

Welke competenties horen daarbij?

  • Organiserend vermogen
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Effectieve en sociale communicatie en impact
  • Conceptueel denken
  • Flexibel
  • Praktisch ingesteld
  • Initiatiefrijk en zelfstandig

DOMunder biedt

  • Een aanstelling van 32 uur per week, met eventuele uitbreiding naar 36 uur bij te realiseren projecten
  • Een inschaling als ‘Medewerker Marketing & Communicatie A’ conform de CAO Musea, daarmee vallend in functiegroep en schaal 7 (€ 2.774,- tot 3.448,- bij volledige aanstelling)
  • Een tijdelijke aanstelling met de uiteindelijke intentie voor een langdurige verbinding
  • Een enthousiasmerende, gedreven en kleinschalige kernorganisatie met volop kansen en mogelijkheden die je zelf vorm kan geven
  • De meest inspirerende werkplek: het UNESCO Werelderfgoed Domplein in Utrecht

Enthousiast?
Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met directeur-bestuurder Tijn Pieren via +316-34789416 of tijn@domunder.nl. Ook sollicitaties mogen per mail gezonden worden aan Tijn Pieren. Reageer uiterlijk zondag 26 mei met in ieder geval een CV én motivatie.

Gesprekken vinden plaats op dinsdag 4 en donderdag 6 juni.

Mogelijk vormt een schrijfopdracht onderdeel van de sollicitatieprocedure.